Filozofski fakultet, 14.04.2020
ДАТИВ
ДАТИВ БЕЗ ПРЕДЛОГА
Датив је падеж намјене. У њему стоји име појма коме се шта на било који начин намјењује, коме или чему је нешто управљено, односно окренуто.
а) глаголи давања:
Дао сам један примјерак професору. Уручила им је позивнице.
б) глаголи говорења, исказивања и изражавања:
Кажи то и другима. Свима је саопштио нове вијести.
Зорану су украли аутомобил. Хоће да приштеди дјеци. Поправише нам рачунар.
Већ се радује плијену. Дивим се сам себи. Ја се овој и чудим работи.
Нијесмо вични томе занату. Није он томе дорастао. Ја сам потребан њему.
Брат му тешко живи. Капетану је униформа поцијепана.
Јесте ли нам здраво осванули? Како си ми, шта ми радиш?
Пришао сам кревету. Прикључи се зачељу. Хитао је плавом језеру.
ДАТИВ С ПРЕДЛОЗИМА
Са дативом као падежом намјене употребљава се неколико предлога: к(а), према, насупрот, упркос и близу. Предлог к(а) иде једино с дативом, према још са локативом, насупрот, упркос и близу и са генитивом.
Пливао је ка другој обали. Изненада се окренуо ка сабесједнику. Дође к мени.
Отрчала је према катуну. Неколицина нас јурне према узвишици.
Ти знаш моју приврженост према теби. Моја одвратност према њој још више се појача.
Насупрот свим забранама протест је одржан. Упркос свему радовао се.
Најзад су се примакли близу непријатељским шанчевима. Били су близу Жабљаку.
а) средство: Излијечио се захваљујући новим лијековима. (уз помоћ...)
б) узрок: Захваљујући великом труду, успио је. (зато што се трудио...)
Овај предлошки израз се не препоручује кад се ради о негативној околности, као у примјерима: захваљујући тешкоћама, болести и сл.
АКУЗАТИВ
АКУЗАТИВ БЕЗ ПРЕДЛОГА
Узела је најпотребније ствари. Упијао је сваку њену ријеч.
Мајка дјецу рано лијегала. Заиграше добре коње пољем.
Питаћу те посљедњу лекцију. Молио бих вас једну ствар. Научио нас је један трик.
То га је хиљадарку коштало. Чудне пушке, ваља мушку главу.
Пробдјела је цијелу ноћ. Толике године је живио у овој кући.
Сваку ноћ долази на наша врата. Други дан ми преприча све.
Разлика између темпоралног акузатива и акузатива за мјеру времена у томе је што темпорални акузатив даје одговор на питање: кад? и употребљава се напоредо с темпоралним генитивом у истом значењу, а акузатив мјере времена одговара на питање колико дуго је нешто трајало и облик генитива умјесто њега никако не би могао бити употријебљен.
АКУЗАТИВ С ПРЕДЛОЗИМА
С акузативом се слажу неколике групе предлога. Само с акузативом слажу се предлози кроз, низ и уз. С акузативом и локативом иду предлози на, у, о и по, а с акузативом и инструменталом међу, над, под, пред и за. Предлози у и за, иако ријетко, слажу се и с генитивом.
а) Предлог кроз означава да нешто пролази с једне на другу страну појма с именом у акузативу, да се креће између његових дјелова или јединки:
Ишли су кроз шуму. Пробијали су се кроз народ.
б) Предлогом низ означава се кретање од горње стране појма с именом у акузативу према доњој:
А низ образе јој потеку сузе. Крупна људина сниза се низа зид.
в) Супротан правац кретања, тј. кретање од доњег краја према горњем означава се акузативом с предлогом уз:
Пође уз поток у другу воденицу. Потрчала је уза степениште.
Предлози кроз и уз с акузативом могу имати и значење:
а) времена: Доћи ће кроз једну годину. То се дешавало уз овај посљедњи рат.
б) начина: Шапутала је кроз плач. Одговарала је уз лаган осмијех.
Брод је приспио у луку. Најзад изађоше на сеоски друм. Објеси торбу о раме.
Предлози у и на с акузативом могу имати још:
а) временско значење: Стигоше у зору. Вратиће се на јесен.
б) начинско значење: Ухватише га на препад. Сви су говорили у један глас.
Акузатив с предлогом на има функцију неправог објекта уз глаголе мислити, навикавати, нападати, пристајати, чекати, сумњати, пазити итд.:
Пазила је на дијете. Навикла је на нову колегиницу. Чека на нову прилику.
Веза акузатива и предлога на често има и функцију атрибута:
Облачи блузу на туфне. Прави торту на спрат. То је авион на млазни погон.
Предлог о с акузативом често се употребљава за означавање узрока и циља:
Отимали су се о поклоне. Грабе се о пића и масна јестива.
Предлог по с акузативом не означава просторни однос, већ се с овим падежом најчешће употребљава за означавање циља:
Отац је отишао по дјецу. Свратили су по ствари. Отрчао је по љекара.
Скотрљао се међу точкове. Наднесе се над колијевку. Пао је под кревет. Истрча пред кућу. Сједоше за трпезу.
Предлог за означава и један друкчији просторни однос, односно означава да је један појам чврсто везан или прибијен уз други:
Привезаше га за стуб. Прионуше токе за јелеке.
Такође може да означи правац и циљ кретања:
Кренусмо за Подгорицу. То се извози за Америку.
Предлог за с акузативом употребљава се и са сљедећим значењима:
а) намјене: За родитеље ће саградити кућу. Направићу колаче за пријатеље.
б) циља: Нека они сами оду за њу. Бори се за своје право.
в) узрока: Захвалила им је за помоћ. Казнише је за прекршај.
г) мјере: Виша је од њега за главу. Краћа је за центиметар.
д) времена: Дођи за празнике. Посјетићемо их за Нову годину.
Предлошко-падежна конструкција за + акузатив, напоредо с беспредлошким инструменталом, може имати и функцију предикатива уз семикопулативне глаголе:
Прогласио се за краља. Он се сматра за добру прилику.
Предлози пред, под и за с акузативом, поред мјесног, имају и временско значење:
Тек пред зору заспаше. Под саму зиму пређе у град. Дођите нам за празнике.
15.09.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA
01.09.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA
07.07.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA
20.06.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA
18.06.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA
11.06.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA
02.06.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA
28.05.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA
19.05.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA
12.05.2020
OBRAZOVANJE UČITELJA