Arhitektonski fakultet, 25.02.2017
ISTORIJAT
Akademski studijski program arhitektura otvoren je prvi put 2002.godine kao Odsjek za arhitekturu na Građevinskom fakultetu u Podgorici Univerziteta Crne Gore.
Od septembra 2006. godine akademski studijski program arhitektura prerastao je u Arhitektonski fakultet u Podgorici, kao samostalna jedinica Univerziteta Crne Gore.
Jedna od specifičnosti Fakulteta je što arhitektura pripada grupi od pet posebno regulisanih profesija u Evropskoj Uniji, zajedno sa medicinom, veterinom, farmacijom i stomatologijom.
Druga specifičnost Fakulteta, što je studij arhitekture, još od 2002. godine, u startu savremeno koncipiran i usklađen sa Bolonjskom deklaracijom.
Cilj Fakulteta je, u skladu sa preporukama Bolonjske deklaracije, da se razvija u savremenu prepoznatljivu regionalnu školu arhitekture.
Vrlo je važna misija visokoobrazovnog kadra fakulteta u oblasti arhitekture i urbanizma Crne Gore, za razvoj i dostizanje kritičkog nivoa znanja stručne i šire javnosti koji će zaustaviti nepovoljne trendove degradacije prostora Republike i preokrenuti ih u proces afirmacije značaja i zaštite nacionalnih dobara i podizanja kvaliteta prostora. Arhitektonski fakultet u Podgorici Univerziteta Crne Gore obrazuje arhitektonsku elitu, koja će na temelju najkvalitetnijih svjetskih znanja iz ove oblasti i njihove praktične primjene na izradi i sprovođenju planova i projekata u prostoru, izvršiti kvalitetno valorizovanje prostora sa ciljem održivog razvoja u odnosu zaštićenog graditeljskog i prirodnog nasljeđa sa antropogenim uticajem izmijenjenog – izgrađenog prostora.
Studijski program
Na Arhitektonskom fakultetu u Podgorici akademski studij arhitekture organizuje se kao osnovni studijski program u trajanju od 3+1 + 1, za 4 godine – 8 semestara – 240 ECTS kredita, kojim se stiče diploma specijalista u arhitekturi. Jednogodišnji postdiplomski magistarski studij – 2 semestra – 60 ECTS kredita, kao i trogodišnji doktorski studij – 6 semestara 180 ECTS kredita koji je u pripremi,
Studijski program arhitektura na Fakultetu ima kvalitetan nastavni plan i program jednogodišnjih specijalističkih studija na dva smjera – projektantski i urbanistički, na koji se studenti opredjeljuju u četvrtoj godini studija. Sadržaj nastave određen je jasnim nastavnim planom u kome se stiču znanja i vještine iz oblasti fundametalnih nauka, inženjerskih nauka, umjetnička znanja, znanja iz oblasti istorije arhitekture i umjetnosti i znanja i vještine iz oblasti arhitektonskog i urbanističkog planiranja i projektovanja. Time se njeguje i spaja umjetnička, teoretska, projektantsko – dizajnerska i urbanistička djelatnost. Sadržina nastave koncipirana je na osnovu potreba za ovakvim stručnjacima i savremenim potrebama u obrazovanju visokoobrazovanih kadrova arhitektonske i urbanističke struke.
Nastava na Fakultetu se izvodi na način da se studenti, od početka školovanja, angažuju pored zajedničkog i na individualni rad u studiju, koji se organizuje u vidu sinteznih radova, uz neposredan mentorski rad profesora i saradnika.
Studio je učioničko – radni prostor koji je opremljen za individualni rad studenata uz mentorstvo profesora i saradnika koji svoj rad na nastavi obavljaju u studiju zajedno sa studentima. Student od prve godine studija dobija svoje mjesto u studiju i zadržava ga do završetka studija. U studiju se obavlja nastava i vježbe iz svih predmeta, vježbe i istraživanja iz izbornih predmeta i rad na završnom – diplomskom radu.
Studio vodi profesor koji je i šef studija i kojeg imenuje dekan fakulteta. On se brine o svim procesima koji se odvijaju u studiju i direktno je zadužen za uspješan rad u studiju. Rad u studiju se preciznije definiše posebnim pravilnikom.
Ispiti i ocjenjivanja
Praćenje rada i ocjenjivanje studenata jasno je definisano Pravilima studiranja na osnovnim studijama na Univerzitetu Crne Gore.
Pravila određuju da se rad i znanje studenata prati i ocjenjuje kontinuirano u toku semestra i na završnom ispitu. Student stiče poene za svaki oblik provjere znanja, a u strukturi poena najmanje polovinu predstavlja rezultat provjere u toku semestra. Ocjenjivanje se obavlja prema objektivnim, unaprijed definisanim pravilima i kriterijumima za svaki predmet posebno.
Nakon završetka nastave i završnog ispita nastavnik – profesor određuje ukupan broj osvojenih poena i formira konačnu ocjenu za svakog studenta. Ukupan broj osvojenih poena i završnu ocjenu nastavnik unosi u zajednički spisak studenata i dostavlja prodekanu za nastavu fakulteta.
Ocjene verifikuje Vijeće fakulteta i potom se unose u evidencioni elektronski karton studenta.
Nastavni kadar
U sprovođenju odgovorne i ambiciozne misije Fakulteta i u realizaciji studijskog programa, učestvuje 10 profesora, 2 honorarno angažovana profesora i 10 saradnika u nastavi .
Jedan broj profesora i saradnika, za određene predmete – kurseve, se angažuje sa drugih fakulteta Univerziteta Crne Gore, prvenstveno sa Građevinskog fakulteta, zatim Prirodno – matematičkog fakulteta, Mašinskog fakulteta, Elektrotehničkog fakulteta i Filozofskog fakulteta.
Dugoročan plan Fakulteta je da povećava broj akademskog osoblja iz proizvedenih sopstvenih mladih kadrova.
Administrativni kadar
Fakultet trenutno radi sa minimalnim brojem administrativnog osoblja: sekretar fakulteta, računovođa, poslovni sekretar u kabinetu dekana, rukovodilac studentske službe, referent studentske službe, bibliotekar i domar – portir.
Administrativnom službom Fakulteta rukovodi dekan fakulteta.
Poslove praćenja, organizacije i realizacije nastave vodi prodekan za nastavu, poslovima finansija rukovodi prodekan za finansije a poslovima međunarodne saradnje i aktivnosti prodekan za međunarodnu saradnju.
Resursi fakulteta
Arhitektonski fakultet u Podgorici posjeduje sopstvenu novu zgradu, koja je trenutno izgrađena u prvoj fazi, samo četvrtina zgrade od planirane, čiji je projekat uradio sam fakultet. Izgradnja preostale tri cjeline objekta se očekuje uskoro čime će se steći optimalni uslovi za funkcionisanje ovog fakulteta.
Trenutno jedan dio nastave odvija se u prostorijama koje fakultet posjeduje u glavnoj zgradi Tehničkih fakulteta u neposrednoj blizini, udaljenoj nepunih stotinu metara.
Fakultet trenutno posjeduje 8 opremljenih učionica – studija za nastavu , 1 učionicu – atelje za slobodno crtanje, 10 kabineta za profesore i saradnike, projektantski biro, biblioteku sa čitaonicom, studentsku službu, kafe kuhinju, prostoriju za domara i sanitarne prostorije.
U nastavi se koriste svi savremeni uređaji i oprema koje fakultet posjeduje u dovoljnom broju.
Informacioni sistem
Arhitektonski fakultet u Podgorici povezan je centralnim informacionim sistemom Univerziteta Crne Gore sa akademskom e – mail mrežom i bežičnom internet mrežom. Ovim putem je povećana dostupnost mnogobrojnim bazama podataka potrebnim za istraživanje i međunarodnu saradnju.
Studenti koriste bežičnu (wailres) internet mrežu.
Upis u prvu godinu studija
Upis u prvu godinu studija na Arhitektonskom fakultetu u Podgorici, jasno je definisan Pravilnikom o uslovima, kriterijumima i postupku upisa u prvu godinu studija na Univerzitetu Crne Gore.
Upis studenata u prvu godinu studija vrši se na osnovu javnog konkursa Univerziteta za sve studijske programe.
Akreditacioni status
Uvođenjem Bolonjskog sistema studiranja na Univerzitetu Crne Gore 2004. godine, svi studijski programi, pa i arhitektura su dobili početnu akreditaciju na 3 godine, od strane međunarodne komisije za evaluaciju, 2016. godine, izvršena je rekonstrukcija studijskog programa i urađena je nova međunarodna evaluacija i reakreditacija svih studijskih programa na Univerzitetu Crne Gore, kojom je Arhitektonski fakultet u Podgorici dobio akreditaciju na 5 godina i u izvještaju Komisije Fakultet je ocijenjen visokom ocjenom sa uvaženim statusom.
VIZIJA I CILJEVI
Ciljevi
Cilj konstituisanja ove institucije je obrazovanje ( edukacija ) visokostručnog kadra na temelju najkvalitetnijih znanja iz oblasti teorije i prakse u svijetu i njenih primjena na izradi i realizaciji planova i projekata u PROSTORU , kao osnovni uslov za kvalitetno valorizovanje, programiranje , gazdovanje i zaštitu naslijeđenog prirodnog i izgrađenog PROSTORA .
Ovako zamišljena škola formira međunarodno priznate stručnjake za sve oblasti stvaralaštva u domenu urbanizma , arhitekture, građenja i dizajna, a to podrazumijeva sposobnost kreiranja upotrebnih predmeta, arhitektonskih oblika svih kategporija , urbanih i slobodnih prostora na različitim nivoima. Takvi kadrovi danas u razvijenom svijetu predstavljaju stožere ukupnog kulturnog i tehnološkog razvoja .
Za školu ovakvog profila pokazali su interes i spremnost da pruže podršku neki prestižni ervropski fakulteti kao što su :
Ovakvom saradnjom postigla bi se velika fleksibilnost fakulteta u Crnoj Gori, kao i aktuelno uključivanje u svjetska saznanja iz oblasti planiranja i arhitekture , što podrazumijev aadaptaciju programa prema stvarnim potrebama vremena, a to je suština organizacije svih modernih škola.
Neposredni ciljevi Arhitektonskog fakulteta
Nivo kulture jednog naroda jasno se oslikava u njegovom odnosu prema nacionalnom prostoru .
Prostor Crne Gore svojim prirodnim lepotama i bogatsvom predstavlja značajan resurs koji se mora exploatisati razumno i domaćinski . To podrazumijeva i visoko stručno planiranje i oblikovanje izbrađenih prostora na svim nivoima .
U tom smislu dva su dominantna smjera ponašanja koji zaslužuju promišljenost najvišeg stepena:
tako i moriologije tla, te ne podnosi stereotipe (zone: mediteranska, kontinentalna i
planinska)
vrednosti kao i kontinuitet u sopstvenom razvoju (Kotor, Bar, Ulcinj, Cetinje,
Podgorica, Rijeka Crnojevica)
Kulturološki i istorijski sediment na prostorima Crne Gore vodi poreklo od kulture Rimskog - carstva : Zapadnog istočnog sa jedne strane, kao i spontanog autohtonog narodnog stvaralaštva slovenskog porijekla. Specifičnost uslova pod kojima se razvijao i izgrađivao duh, na ovom području nasao je odjeka u narodnom moralu, književnosti, melosu, slikarstvu, kostimu, rukotvorinama, narodnoj arhitekturi.
Savremena zbivanja i moderno vrijeme koje se poziva u cijelom svetu na povratak kulturnim korenima i specifičnostima i napuštanje internacionalnog stila u umetnostima, upucuje na izgradnju autentičnih i prepoznatljivih stilova i umetničke lingvistike koja univerzalne istine saopštava izrazom tla (Njegos, Lubarda). U arhitekturi taj pravac već godinama ostvaruju nordijske zemJje u Evropi: Danska,Finska, naš susjed ItaJija, Engleska a naročito Japan dostizući istovremeno i najviši nivo arhitektonskih vrednosti i originalnost izraza.
U tom smislu baziraju se na bogatstvu uticaja posejanih na ovom tlu i specifičnostima uticajnih faktora tJa, klime, tradicije narodnog duha, postoje ozbiljni preduslovi da se izgradi visok nivo arhitektonskog stila oslobođen uticaja trećerazrednog shvatanja savremenosti i pogubnog zagađivanja velikih i značajnih prostora oblicima neprimerene fizionomije.
Ocenjuje se da je nužno djelovanje svih institucija, kadrova i aktivnosti Fakulteta na podizanje svijesti o značaju i vidovima obIikovanja prostora kroz raznovrsne medije - od redovnih školskih pa naučno-istraživačkih i masmedijskih - kako bi se što prije razvio kritični nivo znanja koji će preokrenuti razorne trendove degradacije prostora RepubIike i procese afirmacije, zastite i podizanje kvaliteta prostora. Nova kultura gazdovanja prostorom je imperativ razvoja crnogorske države koja je prva u Svijetu našla snage da na visokom intelektualnom nivou osmisli svoj budući razvoj , te je sada neophodno da obezbijedi potrebnu podršku tom koncepu, pored ostalog i osnivanjem vrhunske arhitektonske škole koja će stalno i sigurno buditi, oplemenjivati i razvijati svijest o prostoru kao osnovnm razvojnom potencijalu i koja će neposredno podizati nivo te neophodne nacionalne svijesti o znacaju i uredenju prostora
VIZIJA OBRAZOVANJA ARHITEKATA PREMA EVROPSKIM STANDARDIMA
Evropski Dekret od 10/06/1985. Godine naavodi da školovanje kojim se stiču znanja diplomiranog inženjera arhitekture treba da bude na Univerzitetskom nivou i da treba posvetiti podjednako pažnju teoretskim i praktičnim aspektima obrazovanja. Evropsko zakonodavstvo izričito zahtijeva da svako arhitektonsko obrazovanje mora da obezbijedi usvajanje sledećih znanja :
zahtjeve.
društvenih nauka .
dijela.
su obuhvaćene procesom planiranja.
se građevine i prostor među njima usaglase sa ljudskim mjerama i potrebama .
Pripremanja izvještaja u kojima se uzimaju u obzir socijalni faktori.
Problema vezanih za građevinske projekte.
načina funkcionisanja građevine, da bi se u unutrašnjem prostoru zgrade obezbijedili uslovi
udobnosti i zaštite od klimatskih uslova.